De overtreffende trap van omgevingsmanagement

Hoe helpt reputatiemanagement de bouw verder?

Tien jaar geleden richtten Mark van der Kooi en Paul Frankenhuizen de BouwApp op met als doel om het imago van de bouwsector te verbeteren. Aannemers hebben het imago dat ze sneller voor korte termijn succes gaan dan opdrachtgevers. In deze aflevering vertelt Mark wat het bouwbedrijven oplevert als ze niet alleen de omgeving managen, maar zich er echt mee verbinden. De BouwApp wordt onder de naam SitePodium ook gebruikt in andere landen, wat interessante inzichten oplevert voor Nederlandse projecten. Tot slot geeft Mark zijn visie op de vraag hoe het vak omgevingsmanagement de afgelopen 10 jaar is veranderd en in welke richting de BouwApp zich de komende tien jaar zal ontwikkelen.

00:00:01
Carlijn: Welkom bij een nieuwe aflevering van Omgevingsmanagement, de podcast. Mijn naam is Carlijn Bergshoeff en mijn gast van vandaag is Mark Van der Kooi. Welkom Mark.

00:00:09
Mark: Dank je wel.

00:00:10
Carlijn: Wil je wat meer over jezelf vertellen?

00:00:12
Mark: Uiteraard. Ik ben Mark van de kooi, 41 jaar, ik heb drie kinderen en een geweldige vrouw. Tien jaar geleden ben ik begonnen met de BouwApp, samen met mijn compagnon Paul Frankenhuizen. En ik hou heel erg van skiën, als je nog iets wil weten. Skiën vind ik helemaal fantastisch. Dus in de winter probeer ik altijd minimaal één weekend met vrienden en één week met familie te skiën.

00:00:34
Carlijn: Ja, wij zitten hier nu officieel in een hittegolf. De zomer is net begonnen, dus het skiën voelt nog wel ver weg.

00:00:42
Mark: Dat voelt ver weg. Maar ik was met mijn broer aan het appen over de komende vakantie: Wanneer gaan we en heb je al een huisje? Dus hij zei: De mussen vallen van het dak en jij bent nu bezig met wintersport. Dat is een beetje hoe het werkt.

00:00:55
Carlijn: Hé en wat ik eigenlijk ook wel leuk vind altijd, is om ook een beetje stil te staan van: Goh, hoe ken ik mijn gast van vandaag. Jij en ik hebben best wel een beetje een bijzondere connectie, als ik het zo mag noemen, want volgens mij kennen we elkaar alleen maar uit de wandelgangen in principe, en soms gaan we lunchen en dan hebben we het over vooral ondernemen. En jij bent ook echt wel één van de mensen die me het laatste duwtje heeft gegeven toen ik de eerste aflevering van deze podcast wilde maken.

00:01:27
Mark: Ja, leuk, ik kan me dat ook nog best wel herinneren dat we gewoon lekker aan het kletsen waren over de telefoon en jij had het daarover. Ik zeg: Tof idee, moet je zeker doen en volgens mij was ik toen jouw eerste sponsor.

00:01:40
Carlijn: Jij was inderdaad de allereerste sponsor, ja.

00:01:40
Mark: Fijn dat ik die bijdrage heb mogen doen. Of naja, ik niet, maar ons bedrijf.

00:01:43
Carlijn: Ja, nou, maar nu mag je ook zelf een bijdrage leveren. Vandaag gaan we het hebben over de BouwApp die tien jaar bestaat deze maand, een super mooie mijlpaal waar ik met de podcast nog ver vanaf zit, maar die ik ook hoop te halen. Kun je kort vertellen voor mensen die niet weten wat de BouwApp is, wat het inhoudt?

00:02:03
Mark: Zeker, de BouwApp is een app - dat woord zegt het al - om te communiceren tussen een project in de openbare ruimte en de omgeving (stakeholders, mensen die daar wonen). Dus het is een kwestie van downloaden, een project volgen, en vanaf dat moment word je op de hoogte gehouden van alles wat er rond dat project speelt.

00:02:22
Carlijn: Ja, leuk. Hé, en we hebben best wel veel vragen ook gehad van tevoren op deze podcast, dus daar wil ik het dan ook over hebben, onder andere, en één van de vragen die kreeg, die was van Arnold Bos, en die vroeg: Wat is nou de grootste toegevoegde waarde van de BouwApp?

00:02:39
Mark: Dat is een goede vraag van Arnold. Nou, ik denk dat de grootste toegevoegde waarde is dat je een project kan volgen, dat je eigenlijk maar drie stappen hoeft te doen, namelijk downloaden van het project, het project vinden en volgen. En vanaf dat moment ben je gewoon aangehaakt en krijg je bij elke nieuwe update - bij alle informatie die jij als omgevingsmanager deelt - een notificatie en dan weet ik wat er speelt. Projecten duren vaak lang, een jaar of nog langer, en dan kun je de mensen gewoon op een goede manier meenemen in het proces. En het is ja, heel snel, heel simpel, laagdrempelig. Ik denk dat dat de grootste voordelen zijn.

00:03:14
Carlijn: En visueel, vind ik zelf ook wel lekker.

00:03:16
Mark: En heel visueel, absoluut. Dat is ook hoe we het bedacht hebben. Er moet veel ruimte zijn voor foto's en plaatjes. Onze tip is ook altijd: Doe er altijd een plaatje bij, een update, want mensen zien dat en daar heb je gelijk een gevoel bij. Dus snel en simpel en ook korte informatie.

00:03:34
Carlijn: Ja, en wat ik zelf eigenlijk heel erg leuk vind, ik volg jullie natuurlijk ook op LinkedIn en soms zetten jullie wel eens een project in de spotlight. Ik vind het heel leuk om dan op die manier toch een laagdrempelig kijkje achter de schermen te hebben bij andere projecten en de verhalen vooral te horen.

00:03:50
Mark: Nou, leuk dat je dat zegt, want dat is precies wat ik bij alle nieuwe klanten vertel. De grootste meerwaarde is: Laat nou dat kijkje achter die schermen zien! Laat nou zien wat er allemaal gebeurt. De projecten die het bij ons goed doen, dus waar meer draagvlak is, minder klachten, dat zijn de projecten die niet alleen de hinder vermelden - die moet je zeker doen, moet je transparant zijn - maar die ook laten zien hoe mooi de branche is, hoe gaaf de projecten zijn en wat voor toffe dingen we met zijn allen in het land aan het bouwen zijn. En een stukje uitleg. Mensen weten echt niet wat er allemaal bij komt kijken voordat je überhaupt met de schop in de grond kan gaan. Leg dat uit, laat het zien en dan zul je zien dat je gewoon meer draagvlak en meer begrip hebt, want mensen snappen dan beter wat er allemaal bij komt kijken.

00:04:32
Carlijn: Ja, dat doet me gelijk denken aan een anekdote die ik laats zelf meemaakte bij één van mijn projecten. Ik zit nu op de verbreding van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht en één van de dingen waar je eigenlijk gewoon echt nooit bij zou stilstaan als je hiermee bezig bent, is: Ik heb nu laatst contact gehad met de Joodse gemeenschap. Die mogen eigenlijk op de shabbat hun perceel niet te verlaten en die hebben de Eroev vastgesteld in de regio van Groot-Amsterdam. Die werd doorsneden door de komst van ons project. Dus er is speciaal een aannemer - een onderaannemer van hen - langs gekomen om draadjes te spannen onder de vangrail, dus tussen de vangrail en het asfalt, om de Eroev symbolisch weer te sluiten en dat wordt dan ook weer door een rabijn een soort van ingewijd. Maar toen ik daarmee bezig was dacht ik: Word ik nou in de maling genomen, is het echt? Nee, dit is echt. Er speelt dus zoveel waar je geen weet van hebt.

00:05:30
Mark: Prachtig. Ik vind het echt een prachtig voorbeeld en mijn tip zou dan zijn als je de bouw gebruikt: Deel dat! Laat zien wat er allemaal bij komt kijken bij zo'n project. Mensen vinden dat gewoon echt leuk, die vinden dat mooi om te ervaren. Tof verhaal.

00:05:43
Carlijn: Ja, dank je wel. Hé, en nu, je bent nu tien jaar met de BouwApp bezig. Ik denk dat er in die tien jaar heel veel gebeurd is, maar jij bent ook echt wel één van de gezichten bij alle events van omgevingsmanagement die gewoon wel echt heel consistent aanwezig is. Dus ik ben heel benieuwd hoe jij de wereld van het omgevingsmanagement hebt zien veranderen de afgelopen tien jaar.

00:06:04
Mark: Mooie vraag. Tien jaar geleden toen begonnen we eigenlijk wel idealistisch. We begonnen met het idee van: We hebben zo'n mooie branche, laat dat dan alsjeblieft zien, want we communiceren er eigenlijk heel slecht over. Ik denk dat we met de BouwApp ook wel een kleine bijdrage - ik wil echt niet de grote broek aan trekken - hebben geleverd aan het zichtbaar maken van onze mooie branch. Dus daar ben ik ook echt wel trots op. En wat ik zie is dat omgevingsmanagement en omgevingscommunicatie gewoon wel doorontwikkeld is en in plaats van dat het iets is wat moet - tien jaar geleden konden ze nog punten scoren met de BouwApp - is het nu eigenlijk al wel gemeengoed bij projecten. Iedereen snapt dat we gewoon goed moeten communiceren. De omgeving is gewoon belangrijk. Dus ik vind dat wel een hele mooie ontwikkeling om te zien dat de omgeving eigenlijk steeds centraler is komen te staan.

00:06:57
Carlijn: Nou, ik moet wel zeggen, als ik tenderplannen schrijf, dan zet ik altijd wel de BouwApp erin.

00:07:02
Mark: Goede tip, Carlijn, haha.

00:07:02
Carlijn: Ja, ja. Dus ja, dat is iets wat ik zelf doe. Maar wat je nu zegt, je hebt het over de reputatie van de branche en jij bent ook bezig met reputatie management. Wat is reputatie management?

00:07:15
Mark: Nou, dat is een goeie vraag. Wij zeggen meer omgevingsmanagement hè, dat is stap één, dus begin daarmee. Informeer de mensen, communiceer met ze, ga die verbinding aan, dat vinden we heel belangrijk. Maar waarom doe je dat? Hè, de overtreffende trap van omgevingsmanagement is in dat kader reputatie management. Je doet het uiteindelijk omdat je de reputatie van jouw bedrijf of de reputatie van onze hele branche gewoon wil verbeteren. Je wil gewoon een goede relatie met je buren. Maar, gechargeerd, waar we het tien jaar geleden minder erg vonden hoe de omgeving over ons dacht, daar komen we nu niet meer mee weg als branche. Als wij willen dat nieuwe mensen het vak ingaan, die timmerman worden of die grondwerker worden, dan zullen we toch echt aan onze reputatie als branch moeten werken. Dat kan alleen als ieder individueel bedrijf daar moeite voor doet. Dus dat is wel waarom ik zeg: Dat is de overtreffende trap. Zorg ervoor dat je goed bekend staat. De mensen leren je echt kennen als een tijdelijke buurman die ook nog eens overlast veroorzaakt. Dus dat is een hele grote uitdaging voor ons om dat op een goede manier te doen. Dus daarom, denk erover na. En omgevingscommunicatie is perfect, maar snap dat reputatiemanagement eigenlijk - in onze ogen - de overtreffende trap is en dat je dat mee kan nemen.

00:08:35
Carlijn: Ja, dat vond ik dan ook wel een leuke vraag van Rieke Van Wijngaarden. Zij vroeg: Wat is het verschil tussen omgevingsmanagement en reputatiemanagement? En ik zie daar ook een parallel tussen het verschil tussen OG en ON, want vaak zie je toch dat OG wat meer voor de duurzame relaties gaat. En dan is de vrees dat ON alleen gericht is op het realiseren van het project. Dus een tijdelijke buurman, die is op een gegeven moment weer weg en die zal wat sneller besluiten nemen met korte termijn gevolgen en wat minder voor die lange termijn kiezen. En het verschil tussen een management en reputatiemanagement, als ik het goed begrijp, is dat je zegt: Joh, als bouwbranche heb je sowieso een reputatie voor de langere termijn op te houden. Dus die korte termijn, dat moet je toch wat meer loslaten. Bij reputatiemanagement kijk je ook, net als opdrachtgevers, naar de lange termijn.

00:09:25
Mark: Helemaal mee eens, dat is precies wat wij zeggen. Je bent daar tijdelijk, maar wees een goede buur, want daarmee kan je op de lange termijn ook het verschil maken. En daar kan je ook het verschil maken bij weer nieuwe projecten. Daar ben ik echt van overtuigd. En ook als branche hebben we daar gewoon een rol in te vullen. Dus als de vraag is: Wat is dan het verschil? Ik denk dat het verschil niet eens zozeer zo groot is. Maar omgevingsmanagement en omgevingsmanagers hebben de kans om dat reputatiemanagement met elkaar te doen. En wat me nog verbaasd bij grote corporates is dat de corporate communicatie niet nadenkt over: Hé, hoe kunnen we omgevingsmanagement zo gebruiken of er zo mee samenwerken om aan onze reputatie te werken. Als een bedrijf duurzaamheid belangrijk vindt, hoe kunnen we dat ook tijdens omgevingsmanagement uitdragen? Want anders is het alleen maar op de corporate communicatie, terwijl je dan gewoon met duizenden mensen op de BouwApp zit.

00:10:26
Carlijn: En je wil ook iets meer bottom-up hebben.

00:10:28
Mark: Absoluut, want wat is er nou zo mooi aan onze app? We hebben een project met meer dan duizend volgers en die updates worden gewoon echt gelezen. Als jij dan één keer per maand even aandacht besteedt aan duurzaamheid of je besteedt één keer per maand een update aan vacatures, dan zijn die mensen met jou bezig, die zien jou elke dag werken. Dan kan je het verschil maken. Niet op TV of in de reclamespot. Dat is ook goed, maar ik denk dat we daar echt kunnen winnen.

00:10:59
Carlijn: Als ik je verhaal zo hoor, dan klinkt het bij mij een beetje alsof omgevingsmanagement misschien ook te veel nog de app gebruikt om echt alleen factual updates over het project te geven. Maar kunnen we ook iets meer reclame maken voor de eigen organisaties? Vat ik dat zo goed op? Je kijkt met heel veel twijfel…

00:11:15
Mark: Ja, nou, dat gebeurt al, dat is het mooie. Maar wat ik wil zeggen is: In ieder geval niet alleen de hinder communiceren, ook die mooie dingen. Dan ben je al met reputatiemanagement bezig. Dus dat vind ik vooral gaaf, maar denk ook na over misschien een stapje verder. Inderdaad, denk eens na over vacatures, of denk eens na over waar jij als bedrijf voor wil staan. Welke reputatie wil jij nou hebben? Ik denk dat dat verschil kan maken en besef dat die omgeving gewoon een belangrijke factor is en niet alleen de opdrachtgever die betaalt.

00:11:46
Carlijn: Ja, want vaak zie je organisatorisch toch dat je in een project te maken hebt met communicatieadviseurs die heel erg op het project gericht zijn. En dat zijn wat meer de operationele mensen - de handen uit de mouwen mensen - die dingen bedenken, maar ook uitvoeren en corporate communicatie is inderdaad wel heel ver weg. Dus ik herken dat beeld dat je schetst zeker wel. Mag ik als stelling opwerpen dat als je goed omgevingsmanagement uitvoert, dat je dan automatisch ook goed aan je reputatiemanagement werkt?.

00:12:11
Mark: Ja, nou precies, dat is het. Dus ik ben de laatste tijd gewoon wat vaker dit aan het roepen om iedereen het besef te geven: Jongens, waar zijn we nou met het hogere doel bezig, namelijk onze reputatie? Goed communicatie management of goed omgevingsmanagement zorgt automatisch voor een betere reputatie. Dus ga daarvoor, zou ik zeggen, dus daarom ook de overtreffende trap van omgevingsmanagement, met een knipoog.

00:12:38
Carlijn: Ja, nou, ik vind hem mooi. Ik had nog een leuke vraag ontvangen van Annika Kortland Dijkstra, die vroeg: Kan de BouwApp de old school papieren bewonersbrief vervangen? Ik heb daar zelf een vrij pittige mening over, maar ik ben eerst benieuwd naar jouw mening.

00:12:50
Mark: Nou, dat is leuk. Annika is echt één van onze top gebruikers. Die heeft ook het project met de meeste volgers, de spoorzone Ede. Gaaf project.

00:13:02
Carlijn: Spoorzone Ede?

00:13:03
Mark: Ja, spoorzone Ede.

00:13:03
Carlijn: Dat verwacht je niet.

00:13:03
Mark: Nee, maar het heeft 6000+ volgers. Annika doet het fantastisch.

00:13:08
Carlijn: Wat is haar geheim?

00:13:09
Mark: Haar geheim is - en dat heeft ze mij verteld - zoals zij zei: Wij hebben eigenlijk alleen maar gekozen om de communicatie via de BouwApp te verzorgen en alle andere kanalen daarnaartoe te laten gaan. Er is op zich een grotere omgeving en ook veel stakeholders die reizen en dat was eigenlijk de belangrijkste reden om de app te gebruiken. Want die reizigers, hoe bereik je die? Nou, we hebben echt meer dan duizend reizigers als volger, dus dat is heel tof. Kan het de bewonersbrief vervangen? Nee, niet volkomen. De eerste brief moet altijd gestuurd worden, want daar moet je ook bekendmaken dat de app gedownload moet worden. Wat wij wel zien is van: Als je een goede bewonersbrief doet met ook veel kleur en ook plaatjes, begin dan ook met: Beste mensen, wij communiceren via de BouwApp. Download die, daar kan je je vragen stellen, daar word je op de hoogte gehouden van de laatste stand van zaken. Dan weet je eigenlijk alles. En blijf dat herhalen. Dan zie je dat het aantal brieven naar beneden kan. Een opdrachtgever zal altijd eisen dat er bij belangrijke mijlpalen een brief gestuurd moet worden. Geen probleem, vind ik helemaal goed. Maar het aantal brieven kun je naar beneden brengen. En wat de app vooral toevoegt, is niet zozeer dat je ook kunt communiceren zonder dat je die brief hoeft te sturen. Want ga je een brief met 3000 mensen sturen? Dat kost een hoop geld, een hoop papier. En ja, je weet zeker - want dat is het argument - dat iedereen hem door de bus heeft gekregen. Maar het is de vraag of iedereen hem ook gelezen heeft. Wat je in ieder geval bij de BouwApp zeker weet, is dat alle mensen die het willen volgen en die geïnformeerd willen worden, die volgen het ook. Dus dat zijn toch de mensen die je wil bereiken. Maar ik ben benieuwd.

00:14:47
Carlijn: Ja, nou ja, je haalde helaas wel een beetje de wind uit de zeilen. Ik denk dan toch ook een beetje aan de grijze maffia, die altijd heel erg betrokken is, maar niet altijd overal even tech-savvy, dus die misschien geen mobieltje hebben of geen smartphone.

00:15:06
Mark: Gisteren maakte nog iemand een grap - dus die kan ik wel zeggen - van: Ja, die sterft toch uit, die generatie. Maar wij merken dat dat eigenlijk pas bij 75+ geldt. Mijn ouders, die zijn 70 en 73, die appen met hun kleinkinderen. Dus dat is echt geen enkel probleem. Dus ja, voor een deel ben ik het ermee eens. Alleen uiteindelijk, digitaal communiceren gebeurt en ook die groep gaat dat gebeuren. En ik had één keer een hele gave tip van een omgevingsmanager die zei: Oké, ik heb nu iemand die de app niet kan downloaden, maar de brieven lezen vindt ze ook al lastig. Toen heb ik gevraagd: Hoe doe je het dan? Oh ja, mijn dochter, die geef ik dan de brief en die leest voor. Nou, tip, vraag gewoon je dochter, je buurman, je buurvrouw om de app te downloaden en één keer per week even langs te gaan om te vertellen wat er allemaal gebeurt. Dan heb je gelijk een beetje sociale verbinding, waar we natuurlijk voor staan met de BouwApp. En die persoon wordt ook gewoon op de hoogte gehouden. Dus zo zijn er creatieve manieren genoeg om die brief, nou, niet weg te laten halen, dat zeker niet, maar wel te verminderen.

00:16:09
Carlijn: Nou, daar kan ik me dan wel bij aansluiten, mij heb je gewonnen. Annika had nog een vraag: Hoe zorg je ervoor dat er in een bepaald gebied met meerdere projecten geen overkill komt aan BouwApps?

00:16:20
Mark: Ja, nou, het eerste wat ik natuurlijk commercieel gezien gelijk zou zeggen: Als iedereen de BouwApp gebruikt, is er geen probleem, dus dat is een voordeel. Nou, we hebben ook de meeste projecten. We hebben 800/900 projecten bij ons op de app. Wat het voordeel zometeen is: We zijn nu bezig met de BouwApp 3.0, dus een nieuwe ontwikkeling komt er binnenkort aan. Daarbij kan je niet alleen een project volgen - nu volg je elke keer een project - maar kan je ook een gebied volgen. Dat is heel fijn, want dan krijg je gewoon informatie over jouw leefomgeving. En nu ga je bijvoorbeeld voor klein onderhoud niet de app downloaden als iets een week of twee weken duurt. Zometeen als er een gemeente of een aannemer is die daar ook onderhoud kan plegen, die kan dan zeggen: Hé, ik wil gewoon nu een bericht naar deze mensen sturen van: Volgende week gaan we de heggen snoeien. Weet het, en graag de auto's aan de kant. Dus het is nog laagdrempeliger om mensen op gebied te kunnen informeren. Dus dat geeft veel voordelen in de toekomst.

00:17:19
Carlijn: Wordt het dan ook mogelijk om een abonnement af te sluiten als gemeente, want nu sluit je volgens mij een abonnement af op een project. Hoe ziet dat eruit?

00:17:27
Mark: Ja, nou in principe, gemeentes die zijn nu al klant, dus soms lanceren ze ook hun eigen gemeente app en voor die partij is het denk ik het meest interessant. Hoe ons verdienmodel er wat dat betreft uitziet, hebben we nog niet over nagedacht. Ik denk dat het redelijk hetzelfde blijft, want ons grotere doel is vooral dat we mensen gewoon op een goede manier informeren. En waar ik tien jaar geleden als slogan had dat ik de branche beter in het daglicht wilde zetten, heb ik nu de volgende met onze nieuwe features dat ik zeg: Ik wil de kloof tussen de overheid en burger verkleinen door die communicatie gewoon makkelijker, sneller en simpeler te maken. Dus dat is een heel groot doel. Daar gaan we stap voor stap aan werken, maar daar geloof ik wel in.

00:18:11
Carlijn: Dus we hebben nu tien jaar BouwApp gehad. Wat ga je in de komende tien jaar doen om die kloof te verkleinen? Of, wat zijn je ambities voor de komende tien jaar? Laat ik het zo zeggen.

00:18:25
Mark: Die heb ik op twee vlakken in ieder geval. Één is het buitenland. We hebben nu al in Engeland projecten. We hebben in Australië projecten. Mocht je het leuk vinden, je kunt SitePodium - zo heet die app - gewoon downloaden en dan kun je gewoon Engelse en Australische projecten volgen. Daar leren we ook veel van, dus dat is ook leuk, hoe ze het in Engeland of in Australië doen.

00:18:42
Carlijn: Heb je daar een leuk voorbeeld van? Wat doen ze daar anders, wat wij nog kunnen leren?

00:18:45
Mark: Zeker. Allereerst vind ik al de term die ze gebruiken heel erg mooi. Daar noemden ze het community engagement. Dus in plaats van managen gaan ze daar verbinden. Dus ik roep tegenwoordig ook altijd van: Stop alsjeblieft met managen en ga verbinden. Dus dat vind ik wel mooi. Wat we ook zien - in Engeland met name - is social value. Dat is daar heel belangrijk. Dan gaat het niet alleen over informeren, maar dan gaat het ook eigenlijk over compenseren. Je komt daar in hun omgeving, jij bouwt misschien een nieuwe weg of de hele wijk komt op de schop. Hé, maar wat ga je als aannemer zometeen doen om aan die wijk nog meer waarde toe te voegen, bijvoorbeeld door een speeltuin aan te leggen of door een voetbalveld te creëren. Nou, noem maar op. In Engeland is die social value echt heel belangrijk en ik denk dat dat de komende tien jaar in Nederland ook wel komt.

00:19:34
Carlijn: Ik zit te denken, misschien op iets meer metaniveau, maar vroeger was het: We komen een nieuwe snelweg aanleggen. Tegenwoordig zie je veel meer gebiedsontwikkeling waarin daar ook echt meer in het gebied gebeurt en het gebied versterkt wordt. Dat is bij de A4 Delft-Schiedam gedaan. Marlies heeft ooit een leuk verhaal verteld over de Blankenburgtunnel waar dit gebeurde, dus volgens mij is dat wel iets wat op grote schaal of op macroniveau ook in Nederland al speelt.

00:20:00
Mark: Zeker, het komt ook naar Nederland, maar we zien dat het zeker in Engeland echt veel prominenter aanwezig is.

00:20:07
Carlijn: Ik denk dat er vooral in de kleinere projecten in Nederland daar wat mee te winnen valt.

00:20:10
Mark: Absoluut.

00:20:11
Carlijn: Ja, hé, ik wil graag eindigen met jouw uitsmijter. Heb jij nog tips voor omgevingsmanagers ter inspiratie?

00:20:18
Mark: Nou, wat ik net zei: Stop met managen, start met verbinden. Ik geloof daar echt heel erg in. We hebben ook een leuk boekje geschreven. Blije buren heet het. Ik heb het net aan jouw gegeven, Carlijn. Dat is ook ter inspiratie. Maar ja, start met verbinden, ga echt het gesprek aan en betrek ze erbij, want dan zul je zien dat eigenlijk de meeste mensen het gewoon helemaal prima vinden als ze gewoon goed op de hoogte worden gehouden. En dan heb je blije buren, zoals dat boekje heet.

00:20:48
Carlijn: Nou ja, dat vind ik eigenlijk wel een mooie afsluiter van deze aflevering. We gaan allemaal voor blije buren, terwijl we iets moois maken. Wil je nog wat zeggen?

00:20:58
Mark: Nee, helemaal goed, dank je wel. Ik vind het heel leuk om hier bij jou te zijn.

00:21:02
Carlijn: Nou jou, jij ook bedankt, maar ik vond het hartstikke leuk dat je de gast was en ik wil graag alle luisteraars ook bedanken voor het luisteren en tot volgende maand weer.